Friday 25 November 2011

Definisi Perniagaan dan Keusahawanan

Dalam apa jua bidang perniagaan sekalipun, jika ianya mengikut lunas undang-undang negara dan juga syarak adalah bagus disertai dan dilaksanakan. Rasulullah S.A.W. sendiri telah bersabda bahawasanya perniagaan merupakan satu bidang yang dalamnya mempunyai 9/10 daripada sumber rezeki. Oleh itu sangat dialu-alukan menyertai bidang ini terutama bumiputera yang sekarang ini lebih banyak kesedaran untuk hidup independent tanpa bergantung kepada pekerjaan.

Tapi, ya, memang ada tapinya, kita tidak boleh membuta tuli membuka suatu perniagaan sedangkan kita tidak tahu apa maksud perniagaan dan keusahawan itu sendiri sama ada daripada konsep duniawi dan ukharawi. Elok lah saya perjelaskan maksud perniagaan dan keusahawanan. Biasanya orang akan memikirkan istilah ini adalah sama tetapi sebenarnya berbeza.

Perniagaan merupakan suatu urus niaga jual beli dan tak lebih daripada itu. Seorang peniaga hanya memikirkan pasal keuntungan dan tidak akan cuba untuk menegembangkan perniagaan tersebut. Walaupun ada kebiasaannya tidak menyerlah. Biasanya seorang peniaga hanya menjual barang yang telah jadi sahaja dan tidak akan cuba mengaplikasikan suatu bentuk barang yang baru daripada tiada kepada ada.

Ini sangat berlainan dengan usahawan. Jika anda ingin menjadi kategori ini, anda perlulah mempunyai semangat kecekalan, ketabahan dan keazaman yang jitu dan utuh. Kerana fokus seorang usahawan merupakan satu fokus jangka panjang dan tidak tertakluk kepada cakap-cakap yang bukan-bukan. Seorang usahawan biasanya merancang dahulu sesuatu perkara atau tempat atau apa sahaja yang berkaitan dengan produk atau servis yang ingin dihasilkan olehnya. Seorang usahawan jug tidak akan memikirkan untung semata-mata, kerana apabila dalam kepala asyik terfikir pasal keuntungan, ini akan membawa kepada kepincangannya sendiri kerana boleh jadi jika sesuatu produk dihasilkkan tidak menjadi, akan adalah penyelewengan dariapda segi bahan asas dan sebaginya. Oleh itu usahawan lebih menumpukan perancangan jangka panjang daripada yang singkat.

Usahawan juga perlu ada suatu daya pemikiran dan keupayaan yang kreatif, yang sentiasa dapat memenuhi kehendak atau kemahuan para pelangganya. Ini selaras perkembangan semasa, kerana dari semasa ke semasa kehendak pelanggan akan berubah mengikut arus zaman. Produk atau servis tersebut juga patut mengikut arus tersebut (Tetapi bagi seorang Islam, mesti ada batas-batasnya yang tersendiri dan tidak bolehlah mengikut perkembangan zaman sehingga membelakangkan syariah. InsyaAllah perkara ini dapat diaplikasikan dengan ilmu).

Selain itu seorang usahawan juga perlu ada daya saing untuk berada dalam arena keusahawanan yang seakan sama dengannya, bermaksud jika seorang usahawan tersebut memilih satu bidang yang telah sedia ada dipasaran, perlu ada daya dan keupayaan untuk bersaing dan dapat menerobos peratus pasaran tersebut, tetapi dalam norma Islam, konsep monopoli adalah salah jadi cubalah untuk mengelakkan permonopolian jika mampu (huraian tidak dapat dilakukan disini, InsyaAllah jika berkesempatan).

Seorang usahawan pula sepatutnya mempunya daya untuk mencari peluang memperluas empayar perniagaannya sama ada dalam ataupun luar negara. Mereka harus mengenal pasti pasaran yang boleh mereka tembusi. Sebagai contoh kita tidak akan dapat menjual baju sejuk yang banyak bulu dalam negara kerana iklim cuaca negara yang amat panas. Caranya adalah dengan mengeksport produk tersebut ke negara yang mempunyai cuaca yang sangat sejuk seperti scandinavia dan negara-negara utara yang lain. Tetapi perlulah ada satu cara untuk mengeksport produk tersebut, dan semestinya akan ada banyak persaingan daripada produk-produk tempatan mereka. Memang segala-galanya perlu kajian. Berfikirlah.

Dan yang paling aknir sekali yang saya tahu, seorang usahawan perlulah ada satu sikap yang sangat penting iaitu memotivasikan sama ada diri sendiri atau para pekerjanya. Ini sangat penting kerana dalam arena keusahawanan sentiasa ada jatuh bangun. Merkea mesti pandai untuk mengatasi masalah yang telah atau bakal timbul, dengan mempunyai pelbagai pelan sampingan. Ini bagi mengelakkan berlakunya “mental down” sama ada pada usahawan tersebut ataupun para pekerjanya.

Sebagai tambahan untuk maju dalam bidang keusahawanan. Mesti fokus terhadap satu sahaja bidang kalau boleh kerana dalam satu bidang tersebut boleh banyak dikembangkan dan banyak yang boleh dikaji. Ini sememangnya satu masalah terutama bagi kaum bumiputera tak kiralah besara atau kecil perniagaannya, suka menceburkan diri terlampau banyak bidang sekaligus, fokus sememangnya akan lari jika terlampau banyak perkara difikirkan. Boleh untuk menceburkan diri dalam banyak bidang, tapi perlu tumpu agar yang satu itu benar-benar mantap barulah cuba untuk yang lain.

Itulah definisi perniagaan dan keusahawanan yang dapat saya huraikan dan diharap dapatlah kiranya membantu para-para usahawan diluar sana sedikit sebanyak mengenai apa yang patut mereka ketahui dan ada dalam diri mereka. InsyaAllah di lain hari akan saya huraikan pendapat saya dan kajian saya mengenai jenis-jenis perniagaan yang sepatutnya diceburi oleh bumiputera pada masa kini.

Jazakallahukhairan.

No comments:

Post a Comment